علائم سکته مغزی را بشناسید

سکته مغزی از جمله بیماری های شایع مغز و اعصاب است. پیش از بررسی علائم سکته مغزی بهتر است علل و عوامل به وجود آورنده این مشکل را مورد مطالعه قرار دهیم. سکته مغزی می تواند به دو دلیل اتفاق بیفتد:

بسته شدن شریان مغزی که از عبور خون جلوگیری می کند.

در این مورد ما ابتدا از ایسکمی مغزی صحبت می کنیم. در ایسکمی مغزی سلول های شریان بسته شده مورد حمله قرار می گیرند و دچار نکروز یا مرگ سلولی می شوند. ایسکمی مغزی ۸۵ درصد از کل موارد ICTUS مغزی را تشکیل می دهد. یک شریان زمانی بسته می شود که یک لخته خون به نام ترومبوز در داخل آن یا بر روی یک نامنظمی که از قبل در دیواره شریان موجود است (پلاک آتروماتوز) تشکیل گردد. علاوه بر ایسکمی، آمبولی مغزی نیز می توان علت دیگری برای سکته مغزی باشد. در این حالت لخته‌هایی که از دور به سمت مغز جریان می یابند (به نام آمبولی) و معمولاً از قلب یا از شریان‌های بزرگ گردن به مغز می‌رسند، علت اصلی ایجاد مشکل هستند.

پارگی ناگهانی شریان مغزی که معمولاً به دلیل فشار خون بالا ایجاد می شود.

در اینجا به نوعی از خونریزی مغزی صحبت می کنیم. این علت تنها ۱۵ درصد از موارد سکته مغزی را شامل می شود. هنگامی که یک سرخرگ پاره می شود، سلول های مغز دیگر خون دریافت نمی کنند و خون تحت فشار، بافت مغز اطراف را فشرده می کند و دچار مشکل می شود. خونریزی مغزی در اثر پارگی یک شریان کوچک (معمولاً در افراد مسن) یا در اثر پارگی آنوریسم مغزی (معمولاً در جوانان) ایجاد می شود. در هر دو مورد، فشار خون شریانی نقش مهمی را در ایجاد مشکل ایفا می کند.
همچنین علاوه بر این موارد علل جزئی ICTUS مغزی نیز وجود دارند که عمدتاً بر جوانان تأثیر می گذارند. نقص مادرزادی انعقاد خون، بیماری های روماتولوژیک، وجود یک سوراخ کوچک بین دو دهلیز قلب و … از جمله این علل هستند.

علائم سکته مغزی

علائم سکته مغزی را بشناسید

علائم سکته مغزی شامل چندین علامت هشدار دهنده به شرح زیر است:

• بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازو یا پا، به خصوص در یک طرف بدن
  • سردرگمی ناگهانی، گفتار نامفهوم یا مشکل در شناخت دیگران
  • مشکلات بینایی ناگهانی در یک یا هر دو چشم
  • مشکلات ناگهانی در راه رفتن، سرگیجه، از دست دادن تعادل یا هماهنگی
  • سردرد ناگهانی و شدید بدون علت مشخص

متخصصان، داروهای سکته حاد را برای جلوگیری از سکته مغزی در زمان وقوع آن تجویز می کنند. سکته مغزی ایسکمیک، شایع ترین نوع سکته مغزی، با یک “رقیق کننده خون” به نام tPA درمان می شود. این دارو باید طی سه تا چهار ساعت و نیم پس از شروع علائم سکته مغزی و ترجیحاً زودتر به بیماران داده شود.

برای شناسایی سریع تر علائم سکته مغزی و جلوگیری از پیشرفت مشکل می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

• لبخند بزنید. آیا یک طرف صورت آویزان می شود؟ آیا می توانید تعداد دندان های یکسانی را در هر طرف صورت ببینید؟
  • هر دو دست را به مدت ۱۰ ثانیه بالا بیاورید. آیا در آنها رانشی را مشاهده می کنید؟
  • یک جمله ساده را تکرار کنید. آیا گفتار شما نامفهوم یا عجیب است؟ آیا می توانید اشخاص را شناسایی کنید؟

اگر علائم سکته مغزی را با توجه به این نکات تشخیص دادید، هر ثانیه برای سلامتی شما مهم است. پس فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

عوامل خطر سکته مغزی

بهتر است در کنار شناخت علائم سکته مغزی، عوامل خطر این مشکل را نیز بشناسید. این عوامل عبارتند از:

• فشار خون
  • کلسترول بالا
  • بیماری قلبی
  • ضربان قلب نامنظم
  • بیماری عروق کرونر
  • مصرف بیش از حد الکل
  • عدم تحرک بدنی
  • داشتن اضافه وزن
  • استفاده از قرص های ضد بارداری، داروهای ضد انعقاد خون و استروئیدها
  • هورمون درمانی
  • مشکلات قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی، اندوکاردیت و کاردیومیوپاتی.

پیشگیری از سکته مغزی

بهترین راه برای حفظ سلامت مغز این است که در وهله اول از سکته مغزی جلوگیری کنید. مهم ترین راه های پیشگیری از سکته مغزی به شرح زیر هستند:

• فشار خون خود را از طریق تغییر سبک زندگی و یا مصرف دارو تحت کنترل نگه دارید.
  • سیگار نکشید یا سیگار را ترک نکنید.
  • اقدامات لازم برای کنترل کلسترول خون را انجام دهید.
  • مصرف الکل را محدود کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • وزن مناسبی داشته باشید.

تمایز علائم سکته مغزی بر اساس محل و وسعت آسیب

علائم سکته مغزی بر اساس محل و وسعت ناحیه آسیب دیده مغز متمایز می شوند. ویژگی آنها این است که به طور ناگهانی به وجود می آیند و خود را از طریق یک مشکل ناگهانی در حرکت بازو یا پا یا یک طرف صورت نشان می دهند. به طور کلی، سکته مغزی تنها یک طرف بدن را درگیر می کند، معمولاً در طرف مقابل آسیب مغزی. اغلب، همراه با این رویداد، فرد برای یافتن کلمات یا درک آنچه دیگران می گویند مشکل پیدا می کند. در این مورد، حوزه های در معرض خطر، حوزه زبان و امکان برقراری ارتباط کلامی است. علائم دیگر اختلالات ناگهانی در بینایی یک یا هر دو چشم، سردرد شدید، شروع گیجی، از دست دادن حس، سرگیجه ناگهانی، عدم تعادل در راه رفتن یا مشکلات هماهنگی را شامل می شود.
البته علائم سکته مغزی با گذشت زمان تغییر کرده و شدت می یابند. به عبارتی اثرات سکته مغزی ممکن است به این علائم اولیه محدود شود یا به تدریج شدیدتر شوند و در طی چند ساعت یا چند روز به بدترین حالت ممکن برسند. بنابراین، فرد ممکن است ابتدا متوجه خواب رفتن دست شود و سپس در بازو و شانه احساس بی حسی نماید. در جدی‌ترین موارد، حتی علائم سکته مغزی می‌تواند تا حدی پیش رود که فرد هوشیاری خود را از دست بدهد.
نکته مهم این است که اگر یک یا چند مورد از این علائم سکته مغزی را شناسایی کردید، خیلی سریع به نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه کنید.

بررسی اجمالی درمان سکته مغزی

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که جریان خون به مغز متوقف یا مختل شود و سلول های مغز از بین بروند. هنگامی که مغز خون یا اکسیژن را حتی برای چند دقیقه از دست می دهد، می تواند عملکرد خود را از دست دهد. این مسئله با مشکلات جدی مادام العمر در گفتار، حرکت، تفکر و کنترل بدن همراه است. طبق گزارش انجمن سکته مغزی آمریکا، سکته مغزی پنجمین علت مرگ و میر در این کشور می باشد.
پس از مشاهده علائم سکته مغزی، اگر در اسرع وقت به دنبال درمان باشید، می توانید میزان آسیب را کاهش دهید و از سکته های بعدی پیشگیری نمایید. مهمترین بخش درمان سکته مغزی دریافت سریع آن است. راهکارهای آسان مذکور در بالا را برای تشخیص علائم اصلی سکته مغزی به خاطر بسپارید تا بتوانید در اسرع وقت به هر فرد دچار به این مشکل کمک کنید: افتادگی صورت، ضعف بازو یا مشکل در گفتار از جمله مهم ترین این علائم هستند. تماس با مرکز اورژانس را پس از مشاهده این علائم فراموش نکنید.