همه چیز درباره سرطان مغز

اگر سلول‌ها به طور غیر طبیعی رشد کنند، ضایعه یا عارضه‌ای به نام تومور یا سرطان مغز تشکیل می‌شود. این تومورها انواع مختلفی دارند. ممکن است بعضی از تومورها خوش‌خیم و بعضی بدخیم باشند. در ادامه درباره انواع تومورها و مسئله خوش‌خیم و بدخیم بودن آن‌ها توضیحات بیشتری خواهیم دارد. یک سری از تومورها در بافت مغز ایجاد می‌شوند و به آن‌ها تومورهای اولیه می‌گویند. یک سری از تومورها نیز از نقاط دیگر بدن شروع به رشد و تکثیر می‌کنند که به آن‌ها تومورهای ثانویه می‌گویند. سرعت هریک از تومورها می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. تأثیر تومور بر سیستم عصبی هنگامی تشخیص داده می‌شود که اندازه و محل قرار گیری تومور تعیین شود.

سرطان مغز چیست؟

سرطان مغز brain cancer، رشد غیر طبیعی سلول‌ها در مغز است. طبق آمارهای به دست آمده و تحقیقات انجام گرفته دهمین علت مرگ در جهان سرطان مغز محسوب می‌شود. علائم این بیماری ممکن است متفاوت باشد. در حالت کلی علائمی مانند تشنج، بی حالی، خواب آلودگی ممکن است ایجاد شوند. تومورهای بدخیم سرطانی هستند و به همه تومورها نمی‌توان صفت سرطانی بخشید. البته این احتمال وجود دارد که تومور خوش‌خیم نیز علائم ذکر شده را ایجاد کند.

وجود تومور خوش‌خیم در مغز، سرطان مغز محسوب می‌شود؟

معمولاً این تومورها سرطانی محسوب نمی‌شوند. رشد و گسترش در تومور خوش‌خیم بسیار آهسته است. این تومورها بسیار خطرناک نیستند؛ ولی می‌توانند برای بیمار مشکل ساز شوند و علائم آزاردهنده ایجاد کنند.

وجود تومور بدخیم در مغز، سرطان مغز محسوب می‌شود؟

رشد تومورهای بدخیم بسیار بالا هستند و به راحتی گسترش می‌یابند. رشد و گسترش سریع باعث می‌شود تا این تومورها در دسته تومورهای سرطانی قرار بگیرند. اگر این مشکل برای مغز ایجاد شود و تومور بدخیم تشخیص داده شود، در حالت کلی می‌توان گفت سرطان مغز ایجاد شده است. این تومورها می‌توانند در تمام بدن پخش شوند و تمامی نقاط را درگیر کنند. آستروسیتوما، گلیوبلاستوما، الیگودندروگلیوما و گلیومای مختلط از انواع تومورهای بدخیم هستند. تومورهای بدخیم معمولاً مردان را بیشتر از زنان درگیر می‌کند.

چند نوع سرطان مغز وجود دارد؟

انواع تومور مغزی، شدت و علائم ویژه ای دارند. به طور کلی دو نوع سرطان ممکن است در مغز ایجاد شود:

۱.  سرطان اولیه مغز

این سرطان از سلول‌های مغز آغاز می‌شود و به سایر نقاط بدن حرکت نمی‌کند. سرطان اولیه مغز نمی‌تواند هر نقطه‌ای را درگیر کند و به راحتی گسترش یابد.

۲.  سرطان متاستاتیک مغز

در این نوع سرطان، تومور ایجاد می‌شود و سپس تا مغز گسترش می‌یابد. نقطه شروع این سرطان، می‌تواند هر نقطه‌ای از بدن مانند ریه باشد. هدف نهایی در سرطان متاستاتیک مغز، مغز است.

بررسی‌هایی که صورت می‌گیرند، می‌توانند نوع سرطان و محل شیوع سرطان را تشخیص دهند. تومورهای مغزی خوش خیم و بدخیم روش های درمانی متفاوتی دارند. تیم مجرب دکتر فرهنگ مرشد در این زمینه می توانند بهترین خدمات درمانی را به شما عزیزان ارائه دهند.

چه عواملی باعث می‌شوند ریسک ابتلا به سرطان مغز افزایش یابد؟

۶ فاکتور مهم می‌تواند تعیین کند که شما در معرض خطر هستید یا خیر. این فاکتورها و عوامل عبارت‌اند از:

۱.  سابقه خانوادگی

احتمال کمی وجود دارد که سابقه خانوادگی باعث ایجاد سرطان مغز شود. در حالت کلی این احتمال ۵ الی ۱۰ درصد و اگر چند نفر از اعضای خانواده به این بیماری دچار شوند جای نگرانی وجود دارد. در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید.

۲.  سن

هرچه سن افزایش یابد، احتمال بروز سرطان مغز بیشتر است.

۳.  نژاد

سفید پوستان بیشتر در معرض سرطان مغز هستند. مسئله دیگری که وجود دارد این است که به طور کلی آفریقایی‌ها و آمریکایی‌ها بیشتر دچار مننژیوم مغزی می‌شوند.

۴.  مواد شیمیایی

اگر مدت زمان زیادی در معرض مواد شیمیایی باشید، خطر بروز سرطان مغز در کمین شما است.

۵.  تشعشعات

تابش‌های یونیزه کننده، باعث بروز سرطان و تومورهای مغزی می‌شوند. اگر در معرض این تشعشعات باشید، در خطر هستید. مثال بارز این مسئله حادثه‌هایی مثل حادثه فوکوشیما و حادثه چرنوبیل هستند.

۶.  آبله مرغان

شاید تابه‌حال این مسئله به گوشتان نخورده باشد که عدم ابتلا به آبله مرغان با سرطان مغز ارتباط دارد. اگر در کودکی دچار بیماری آبله مرغان نشده باشید، احتمال بروز این سرطان در شما بیشتر است.

سرطان مغز چه علائمی دارد؟

ممکن است علائم سرطان مغز زیاد باشد و این علائم می‌توانند متفاوت باشند. به طور کلی یکی از رایج‌ترین علائمی که سرطان مغز ایجاد می‌کند سردرد است. تنها راه تشخیص صحیح و اطمینان از سرطان مغز، انجام آزمایش‌های تشخیصی است. اغلب علائمی که در این سرطان فرد را درگیر خود می‌کنند عبارت‌اند از:

1. سردردهای متفاوت (این سردردها می‌توانند از خفیف تا شدید باشند)
  2. اختلال در تکلم
  3. اختلال در حافظه
  4. اختلال در حواس پنج‌گانه
  5. احساس ضعف و فلجی در قسمت‌هایی از بدن
  6. اختلال در تعادل
  7. تشنج
  8. حالت تهوع و استفراغ
  9. بی‌خوابی
  10. تاری دید
  11. آشفتگی و عدم تمرکز
  12. افسردگی
  13. خواب آلودگی
  14. تغییرات شخصیتی

به چه علت سرطان مغز ایجاد می‌شود؟

عوامل مختلفی می‌توانند علت بروز سرطان مغز باشند. تومورهای اولیه از بافت خود مغز و تومورهای ثانویه از انتشار و گسترش در سایر اندام‌ها ایجاد می‌شود. علت هر دو نوع این سرطان‌ها به طور دقیق و قطعی مشخص نیست. احتمالاتی وجود دارد که علت سرطان مغز شناسایی شده‌اند. این عوامل احتمالی عبارت‌اند از:

1. بیش از حد تحت تأثیر اشعه بودن
  2. عوامل ژنتیکی و ارثی
  3. کار در پالایشگاه‌های نفت
  4. مواد شیمیایی و در معرض آن‌ها بودن
  5. سروکار داشتن با مومیایی‌ها
  6. اشتغال در کارخانه‌های لاستیک سازی
  7. مصرف سیگار و استعمال دخانیات
  8. دریافت تشعشعات رادیواکتیو
  9. ایدز و عفونت‌های ویروسی

دلیلی مبنی بر مسری بودن این سرطان وجود ندارد. این سرطان در اثر استفاده از تلفن همراه، ضربه و تروما ایجاد نمی‌شود. نقش وراثت در این سرطان هنوز به‌طورقطع تأیید نشده است و تنها یک احتمال است.

سرطان مغز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بعد از بروز هریک از علائم ذکر شده، مسئله را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید. پزشک اقدامات لازم را برای تشخیص مشکل شما انجام می‌دهد. راه‌های متعددی برای تشخیص سرطان مغز وجود دارد. این راه‌ها عبارت‌اند از:

۱.  معاینه دستگاه عصبی

پزشک در ابتدا به بررسی دستگاه عصبی فرد می‌پردازد. در این مرحله یا روش تشخیص، واکنش‌های فرد و احساسات پنج‌گانه بررسی می‌شوند. ممکن است تومور به یکی از چشم‌ها فشار ایجاد کرده باشد و پزشک این علائم را به خوبی تشخیص می‌دهد.

۲.  سی تی اسکن

سی تی اسکن یکی از راه‌هایی است که برای تشخیص اکثر سرطان‌ها کاربرد دارد. سی تی اسکن، یک دستگاه حاوی اشعه ایکس است که به رایانه متصل است. این دستگاه می‌تواند تصاویری از داخل مغز دریافت کند. تصاویر تهیه شده توسط این دستگاه، بسیار دقیق هستند.

۳.  ام آر آی

برای تومورهای مشکوک مغزی، از دستگاه ام آر آی استفاده می‌کنند. این دستگاه حساسیت بسیار بالایی در تشخیص تومورها دارد. با وجود این دستگاه همچنان بسیاری از پزشکان استفاده از سی تی اسکن را ترجیح می‌دهند. نواحی غیر عادی تومور نیز توسط این دستگاه قابل شناسایی است.

درمان‌هایی برای سرطان مغز

در ابتدا آزمایشات توسط پزشک صورت می‌گیرد و محل توده و انواع آن مشخص می‌شود. توده‌ها پس از شناسایی درجه بندی می‌شوند. این توده‌ها اگر رشد آهسته داشته باشند، درجه یک و دو هستند. اگر توده‌ها رشد و گسترش سریع داشته باشند، درجه سه و چهار هستند. در حالت کلی سه روش برای درمان این سرطان وجود دارد. این درمان‌ها عبارت‌اند از:

۱.  جراحی

شاید جراحی بهترین روش و قطعی‌ترین روش برای درمان تومور نباشد؛ ولی جراح تمام تلاش خود را مبنی بر استخراج تومور می‌کند. شاید تومورها به طور کامل خارج نشوند و بخشی از آن‌ها در مغز باقی بمانند. اگر این تومورها باقی بمانند نیاز به پرتودرمانی ایجاد می‌شود. در کنار عمل سرطان مغز می‌توان از روش‌های درمانی دیگری نیز استفاده کرد.

۲.  پرتو درمانی

در پرتودرمانی از تابش اشعه استفاده می‌شود. این اشعه این قابلیت را دارد که سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. در این روش یا از دستگاه‌های پرتودرمانی یا از ابزارهای کوچک پرتو درمانی استفاده می‌شود. دستگاه‌های پرتو درمانی بزرگ، یک منبع خارجی و ابزارهای کوچک پرتودرمانی، یک منبع داخلی محسوب می‌شوند. ابزارهای کوچک پرتودرمانی در داخل مغز کاشته می‌شوند و اشعه ساطع می‌کنند.

۳.  شیمی درمانی

برای درمان سرطان مغز می‌توان از شیمی درمانی استفاده کرد. در شیمی درمانی داروهای متعددی با یکدیگر ترکیب می‌شوند و به بدن بیمار تزریق می‌شوند. این داروها سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و از بین می‌برند. حین یا بعد از پرتودرمانی نیز می‌توان از این روش استفاده کرد.

آیا می‌توان از بروز سرطان مغز جلوگیری کرد؟

سرطان واژه ترسناکی است و هیچ کس دوست ندارد به آن مبتلا شود. همین عدم علاقه و ترس باعث می‌شود تا به دنبال روش‌های پیشگیری از ابتلا باشیم. متأسفانه هیچ روشی به طور قطعی از بروز سرطان جلوگیری نمی‌کند. برخی از عوامل وجود دارند که هرچند از سرطان جلوگیری قطعی نمی‌کنند؛ اما احتمال جلوگیری نیز در آن‌ها وجود دارد.

شما برای جلوگیری از سرطان باید، از عوامل تشدید کننده و ایجاد کننده سرطان اجتناب کنید. شیوه زندگی و سبک زندگی شما می‌تواند در ابتلا به بیماری‌های مختلف مؤثر باشد. باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و تا جایی که امکان دارد از استعمال دخانیات بپرهیزید. در معرض مواد شیمیایی، اشعه‌ها و هر چیز خطرناکی نباشد.

آیا سرطان مغز موجب مرگ می‌شود؟

سرطان یعنی ترس و هرکس که دچار آن می‌شود ترس وجودش را فرا می‌گیرد. خوشبختانه درمان بسیاری از بیماری‌ها کشف شده‌اند و علم پزشکی در زمینه سرطان نیز فعال بوده است. درمان به موقع در سرطان مغز از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورت بروز علائم سریع به پزشک مراجعه کنید. اگر این سرطان تشخیص داده شد، سریعاً درمان‌ها را پیگیری کنید و طبق دستورات پزشک عمل کنید. هرچند ممکن است پس از درمان نیز با بازگشت سرطان مواجه شوید؛ ولی نباید نا امید شوید.